Vi tog två maskiner, SE-KMH och SE-KII, fyllde dem med all utrustning som krävs och taxade ut till taxibana Ivar där vi parkerade flygplanen. Sedan var det dags att markera ut landningszonen. En vit mitt-markering och sedan vita skyltar som markerade var femte meter från mittpunkten. Klubben har försökt att få måla fasta markeringar på banan, men än så länge så har det stött på patrull från andra som nyttjar flygfältet. De vita markeringarna bredvid banan är inte helt enkla att se. Särskilt när man landar bana 29 på kvällarna i bra väder, då solen står rakt i ansiktet.
Därefter så blev det tävlingsdags. Vi körde två och två. Först en normallandning med motor, sedan en bedömningslandning med klaff, en bedömningslandning utan klaff och sist en motorlandning där man skall passera ett två meter högt hinder 50 meter innan landningszonen. Det gäller att lita på den som flyger för att våga hålla i stolparna med linan!
Resultat landningstävling 1
Överlägset sist blev jag själv, men det är som man säger att "practice makes perfect".
För att locka lite fler medlemmar att börja tävla så kommer vi nästa tävlingstillfälle den 20 maj kl 17.30 att ha en introduktionsgenomgång i landningstävlingsregler. Sedan finns det möjlighet att för de som är intresserade att hänga med på tävlingen. Ta chansen och pröva på, det kan i varje fall inte gå sämre än för mig.
Den 5 juni, 18.00 så kommer vi att hålla en lektion på klubben i hur man tävlar i precisionsnavigering som är den andra stora tävlingsformen för motorflyg. De som är intresserade av detta kan höra av sig till kontaktenred@gmail.se så att vi vet hur stort intresset är.
I sommar kommer ett antal av våra medlemmar att ställa upp i SM i precisionsflygning. Genom åren har LFK tagit många medaljer både nationellt och internationellt. Vem vet, det kanske är du som är nästa generations tävlingsflygare? Men först så gäller det att träna!
Fler bilder från tävlingen finns på Facebook.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar