I torsdags var det så äntligen dags för tre av våra
PPL-elever att göra flygprov. Tre elever med helt olika bakgrund, den första
segelflygare, den andra fallskärmshoppare och den tredje med ett amerikanskt
PPL med IR-behörighet. Jag tror nog att alla tre hade lite extra svårt att
somna på onsdagskvällen och jag vet ju själv hur nervöst det kan vara att göra
flygprov och jag har gjort några stycken i mina dagar, för olika behörigheter
kanske jag bör tillägga. Som vanligt var det Kjell Nordström som var
kontrollant och alla tre hade fått i uppgift att planera en flygning till
Örebro.
Klockan 07.01 kollade jag på dagens första TAF, utfärdad av
Malmen, och den bjöd inte direkt på något optimalt VFR-väder.
TAF ESSL
230450Z 2305/2314 09005KT 9999 BKN005 BKN060 TEMPO 2305/2314 5000 SHRA SCT005
BKN018CB QFE 993 QNH 999 STIG 6 RMK ISSUED BY ESCF
Vid flygprov är det är kontrollanten som avgör om det är
flygbart eller inte så det var lika bra att låta den första eleven komma ut
till klubben så att han och kontrollanten fick gå igenom vädret tillsammans och
sedan ta ett beslut huruvida de skulle flyga eller inte.
Flygning blev det och efter 1,5 timmars flygtur kunde jag
gratulera ännu en elev till ett nyförvärvat PPL. De hade ett ganska varierande
väder under sin flygning men lyckades ändå få till alla de moment som ett
flygprov kräver. Lagom tills de flesta pappren från det första flygprovet var
ifyllda så dök nästa elev upp. Vädret hade nu blivit sämre och de bestämde sig
för att vänta ut kallfronten som var på väg att passera norr ut.
ESSL 230920Z 14004KT 8000 SHRA SCT006 BKN014CB 12/11 Q1003
Då vädret bakom kallfronten såg ut att vara mycket bättre
fick eleven i uppgift att göra en ny driftsfärdplan till Hultsfred. Efter en
dryg timmes väntan åkte de till slut iväg och 1,5 timmar senare hade jag
glädjen att skaka hand med ytterligare en ny PPL-innehavare. Eftersom vädret
gjorde att flygprov nummer två blev försenat så fick vi boka om dagens sista prov
till nästa vecka. Med tanke på dagens usla väder så tycker jag att två av tre
möjliga var riktigt bra utdelning.
Stort GRATTIS till Kristian Ahlin!
Kristian började segelflyga redan som 15-åring och är sedan
några år tillbaka segelflyglärare i Motala Segelflygklubb. Han flyger även
segelflyg-AVA och har tävlat i SM. Första flygturen efter att han tagit sitt
PPL går förmodligen till Motala där han ska överraska sina segelflygkompisar
som ännu inte vet att han har gjort sitt flygprov. En av anledningarna till att
Kristian ville ta ett PPL var för att han ska kunna hjälpa till med att bogsera
segelflygplan i Motala men även för att kunna reseflyga lite grand. Framöver
väntar AVA-utbildning för motorflyg i Dala-Järna och då frågar jag naturligtvis
varför han väljer att göra sin AVA-utbildning där istället för hos oss och
svaret är enkelt, han får flyga Bellanca vilket innebär inflygning på sporre och
detta krävs för att han ska kunna bogsera segelflygplan. Jag får nog köpa det
argumentet helt enkelt. På frågan om vad som varit svårast att lära sig under
utbildningen fick jag svaret ”att hålla höjden”, och det är ju fullt
förståeligt eftersom man i ett segelflygplan sällan eller aldrig lägger någon
större energi på just detta moment. I samband med sin PPL-utbildning har
Kristian även tagit mörkerbehörighet samt gjort inflygning på DA20.
Stort GRATTIS till Christian Svensson!
- Helt klart frihetskänslan! Att åka på långnav och bara
sitta och titta ut och njuta av utsikten.
/Jonna Johanson
Stort Grattis till era cert,keep on flying
SvaraRadera