LFK kommer under sommaren att ha en kampanj för att flyga in medlemmar på DA-20. Inflygningspriset på DA20 sänks med 200 kr/h under maj-aug d.v.s. 1620 kr/h om man inte har deponerat kapital. Kampanjen inleds med G500-kursen som går av stapeln den 15 maj klockan 18.00 på klubben.
Här är några reflektioner från en medlem från det att han flög in sig på DA-20.
Här är några reflektioner från en medlem från det att han flög in sig på DA-20.
Flygaren: Per Bankvall, PPL+IR med ca 1100h motor + 200h segel (för länge sedan)
Flygplanet: SE-MEB
Moln på knappa 3000 fot
med lite stötig vind halvt in i banan på 15-20kt. Kanske inte helt perfekta
förhållanden för inflygning på en hal plastkärra med ganska stort tvärsnitt.
Men jag skulle ju ha en lärare bredvid mig som stöd, så då är det väl bara nyttigt
att flyga in sig under lite mer utmanande förhållanden?
Så här efteråt kan jag
bara konstatera att så också var fallet, det var klart nyttigt att få ta ner
kärran i lite sidvind och kytt. I grunden var det inte direkt svårare än att ta
ner en PA-28 i motsvarande förhållanden, det krävde bara några vettiga försök
på en bana som ger en lite tid, vilket vi ju har på Saab J. I slutändan blev det ett trevligt sätt att redan
vid inflygningen få bekräftat att jag kommer klara av även en DA-20 när vädret
är lite sämre.
Hur var hon att flyga då?
Ja, som tidigare segelflygare blev jag direkt påmind om hur det känns att sitta
i ett segelflygplan, man sitter med suverän utsikt och känner sig ”nära luften”
på något sätt. Hon var smidig och harmonisk i rodren, trots en viss tröghet i
rollplanet kändes hon lätt att peka dit man ville. Det var trevligt att flyga
med spak igen, flygplanet känns lite mer tillgängligt på något sätt. Dock fick
jag problem att använda mitt ipad-knäblock som jag vanligen viker upp i knät.
Rent allmänt är det trängre i cockpit än en PA-28 i just sidled, på vissa sätt
mer likt Mooneyn, men fötter och överkropp hade bra med plats (jag är 186 cm
med 92 kg utspritt från topp till tå).
G500’an var inte något
jag direkt reflekterade över, att ställa lufttryck var inte svårt och med det
klarar man sig rätt bra. Den ger en väldigt tydlig horisont helt enkelt för att
den är större än en vanlig klocka, vilket var smidigt när vi flög omkring i
molnens underkant. Jag har flugit lite glas förrut för några år sedan, men blev
då aldrig riktigt bekväm med hur fart och höjd visas i dessa system. Tycker nog
då som nu att klockor är enklare att läsa av även i ögats perifera områden, t
ex när man sitter i planflykt och scannar instrumenten löpande. Men när man är
mer fokuserad på farten, t ex för farthållning på final, då upplevde jag efter
ett par landningar att visningen på G500’an var bättre än klockan (som ju finns
bredvid) eftersom jag mer exakt kunde se vilken fart jag faktiskt hade i den
lite kyttiga luften. Och farthållning på final är helt klart viktigt för att
sätta ner en DA-20 på rätt ställe. Dock ska då sägas att med full klaff bromsar
hon rätt bra, och lägger man till lite vingglidning så är det inga problem att
pricka rätt.
Vad kommer jag då använda
flygplanet till? Faktum är att jag nästan inte flugit något VFR på flera år,
men nu börjat spåna trevliga vackert-väder-turer som jag kan göra med min
3-åring som börjat uppskatta flygandet. Och med två barn hemma är numera en dag
med bara ett barn nästan som att vara ledig, så det kan tänkas blir lite VFR
fluget i år J.
/Per Bankvall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar