"Kontakten" är LFK - Linköpings Flygklubbs saligt insomnade medlemstidning. Så här står det på LFK hemsida:
Linköpings Flygklubbs medlemstidning heter "Kontakten", och ges ut 4 gånger per år. Ursprungligen hette den "Kontakt med LFK" för att namnet skulle anspela på ordet "kontakt", vilket piloterna förr i tiden ropade innan de startade motorn. Med tiden har namnet förenklats till "Kontakten".
Tyvärr så har det varit svårt att få tag på en redaktör de senaste åren och "Kontakten" har därför fört en tynande tillvaro. Efter 2008 har inga nummer kommit ut, men nu är det förhoppningsvis dags för ändring!
Tiderna ändras dock. Ny teknik ger nya möjligheter. Tanken är att i stället för att bara komma ut med nyheter 4 ggr per år så ska de komma ut kontinuerligt på bl.a. denna blogg som därmed är en Webbaserad "Kontakten". Ett par gånger per år så kommer sedan de bästa artiklarna att sättas ihop i en PDF-tidning som läggs ut på klubbens hemsida.
Tanken är också att gå ut med regelbundna nyhetsbrev till medlemmarna via e-post. Där kommer information om kommande aktiviteter samt uppdateringar på hemsida och bloggar att tas upp.
Bloggen är precis som den forna papperstidningen även till för att ta upp artiklar skrivna av medlemmarna. Skicka gärna in artiklar och foton från resor, flygerfarenheter, flygshower, flygmuseum och inte minst åsikter i form av debattartiklar m.m. så kommer någon av redaktörerna att lägga upp era bidrag. Kontakta redaktionen via kontaktenred@gmail.com.
Förhoppningsvis så kommer det att bli gott om artiklar. Det finns nämligen just nu en hel del att fundera på.
- Hur ser framtiden ut för motorflyg i Sverige? Nya regler och kostnader för cert och flygtid. Allt färre flygplatser med ökade kostnader för landningsavgifter. Är Transportstyrelsen på vår sida?
- Hur ser framtiden för LFK ut? Tankarna kring ett GAC - General Aviation Center som en del av Linköping Aviation Park och eventuell flytt av klubblokal (se mer på Flyghuvudstadens blogg). Framtida flygplan (kommande regler kring Mode S, radiofrekvenser och miljöbränsle kommer med stor sannolikhet att inom några år att ge behov av uppgradering eller byte av flygplan). Glascockpit och bränslesnåla motorer ligger i tiden.
- I år fyller som bekant LFK 80 år. Tanken är att detta ska firas med ett antal tillställningar under året. Planer finns på ett Fly-In under senare delen av sommaren samt en middag i samband med födelsedagen.
- Den nya styrelsen planerar dessutom en hel del aktiviteter. Bl.a. att få fart på möteskvällar (onsdagar) och studiebesök.
Tanken är också att gå ut med regelbundna nyhetsbrev till medlemmarna via e-post. Där kommer information om kommande aktiviteter samt uppdateringar på hemsida och bloggar att tas upp.
Bloggen är precis som den forna papperstidningen även till för att ta upp artiklar skrivna av medlemmarna. Skicka gärna in artiklar och foton från resor, flygerfarenheter, flygshower, flygmuseum och inte minst åsikter i form av debattartiklar m.m. så kommer någon av redaktörerna att lägga upp era bidrag. Kontakta redaktionen via kontaktenred@gmail.com.
Förhoppningsvis så kommer det att bli gott om artiklar. Det finns nämligen just nu en hel del att fundera på.
- Hur ser framtiden ut för motorflyg i Sverige? Nya regler och kostnader för cert och flygtid. Allt färre flygplatser med ökade kostnader för landningsavgifter. Är Transportstyrelsen på vår sida?
- Hur ser framtiden för LFK ut? Tankarna kring ett GAC - General Aviation Center som en del av Linköping Aviation Park och eventuell flytt av klubblokal (se mer på Flyghuvudstadens blogg). Framtida flygplan (kommande regler kring Mode S, radiofrekvenser och miljöbränsle kommer med stor sannolikhet att inom några år att ge behov av uppgradering eller byte av flygplan). Glascockpit och bränslesnåla motorer ligger i tiden.
- I år fyller som bekant LFK 80 år. Tanken är att detta ska firas med ett antal tillställningar under året. Planer finns på ett Fly-In under senare delen av sommaren samt en middag i samband med födelsedagen.
- Den nya styrelsen planerar dessutom en hel del aktiviteter. Bl.a. att få fart på möteskvällar (onsdagar) och studiebesök.
Parallellt med denna blogg så kommer klubbens hemsida givetvis att uppdateras med aktuell information. Dessutom finns SE-KEG byggblogg samt klubbens Facebooksida. Bloggarna är öppna för alla att läsa och kommentera. Facebooksidan kräver att man ansöker om medlemskap. Hemsidan är till största delen öppen för alla, men vissa delar är enbart för medlemmar med lösenord.
Massor av möjligheter, med andra ord, för medlemmar och utomstående att få information om vad som händer på klubben. Förhoppningsvis så når också klubben, på detta sätt, ut till alla nuvarande och kommande medlemmar.
Tailwinds!
Massor av möjligheter, med andra ord, för medlemmar och utomstående att få information om vad som händer på klubben. Förhoppningsvis så når också klubben, på detta sätt, ut till alla nuvarande och kommande medlemmar.
Tailwinds!
Kom gärna med kommentarer och diskutera inläggen.
SvaraRaderaDet skulle vara intressant att veta hur många medlemmar som använder sig av olika sociala medier. På Twitter och Instagram skulle vi kunna göra inlägg under en gemensam tag, t ex. #lfk eller #kontakten. Det flödet skulle sen kunna läggas upp på antingen lfk.se eller här, som en del av det redaktionella materialet.
SvaraRadera/My two cents.
Bra idé Johanna. Jag tänker gå ut med någon typ av enkät i närtid för att se vilka informationskanaler som medlemmarna föredrar.
RaderaJag har gjort ett försök med en Twitter sökfunktion som söker efter #LFKKontakten som söksträng. Tyvärr så innebär denna blogger widget en smula automatisk reklam på sidan, men vi får se om den fungerar (och används).
RaderaDet verkar fungera bra. Se längst ner i högra spalten på bloggsidan.
Radera