söndag 30 juni 2013

Ny motorflygchef

Som en del i LFK:s nya inriktning att gå mer mot att vara en klubb baserad på medlemmarnas stöd så förändras flygchefsrollen. William slutar och ersätts av Nils-Erik Peterson som kommer att jobba som motorflygchef. Han tillträder fr.o.m. den 1 juli 2013. Men först en liten presentation.

Hejsan!

Från och med den första juli i år har jag fått förtroendet att agera som motorflygchef för Linköpings Flygklubb. En kortare presentation följer här.

Född och uppvuxen i Varberg där jag tillbringade mycket tid på Getteröns flygklubb. Då min far var flyglärare på sin fritid och min mor hans första kvinnliga elev blev flygintresset präglat från fösta stund. Min första tur i en PA-28 fick jag vid tre veckors ålder då vi åkte till Lund och hälsade på Mormor. Efter några år i flygvapnet som reservofficer inom STRIL så bar det av till USA för att ta CPL och flyglärarcertifikat. Där stannade jag och arbetade som flyglärare tills jag fick ihop timmar nog för en ATPL. Hem till Sverige och läste in ATPL-teorin och sedan sökte jag flygjobb. Det var 1989-1990 samtidigt som det var en rejäl lågkonjunktur och Linjeflyg lades ner. Det blev till att läsa på LiTH till en MSc i Datavetenskap istället. Från 1996 har jag arbetat på SAAB i diverse roller. Sedan 2006 som chefsingenjör för Gripen.

På Saab har jag även funnit min hustru, Therese, och vi har fått två söner som vi gör vårt bästa för att väcka ett flygintresse hos.

Flygmässigt så flyger jag privat för att det är roligt, mest av allt tycker jag om att åka iväg med familjen eller vänner på långresor. Genom åren har resor i PA-28 till bland annat Nordkap, Färöarna, Tartu, Paris, Loiredalen, Normandi, Farnborough, Duxford och Prag berikat mycket. Sedan vi fått barn har vi gjort många resor till släkten i främst Varberg och Hälsingland.

För mig är det viktigt att vi har pålitliga, stabila och roliga flygplan som vi som klubbmedlemmar kan nyttja med hög konfidens och säkerhet för allt från skolning, kortare turer runt Linköping till rejäla resor i Europa.

Att bli motorflygchef på LFK och att ha förmånen att att verka för klubbens bästa känns som en hedervärd uppgift som jag känner stor entusiasm och energi inför.

/Nicke

Stort tack till William för ditt arbete för LFK genom åren!

P.S: Styrelsen har presenterats i ett tidigare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar