Undertecknad besökte landvägen den mycket trevliga
tillställningen som MAF anordnade på Stegeborgs flygfält (ESVE) på
nationaldagen. Solen sken och 25-30 flygplan fanns på plats och säkert ett par
tusen besökare. En på det stora hela mycket fin dag i flygets tecken!
Som Björn redan i tidigare inlägg berört så var det
stundtals hektiskt i trafikvarvet och komplexiteten ökade genom de vitt skilda
sorters aerodyner som trängdes på samma
plats, flygplan, helikopter, gyrokopter, R/C och olika sorters UL.
Via den portabla flygradio jag hade med mig kunde jag under
dagen följa trafiken och med ledning av det jag hörde och såg så är det ett under att inget allvarligt tillbud
inträffade denna dag. Trafik- och radiodisciplinen var under
all kritik.
Här är några exempel på vad som hände och vad som gjordes
fel av de inblandade.
Arrangörens misstag: R/C
tilläts flyga utan kontroll eller passning på flygradio, R/C och normalklassad
trafik kom i konflikt vid flera tillfällen. R/C utförde ”godisbombningar” som
gjorde att stora skaror barn sprang ut på landningsbanan(!)
utan att koordinering med annan trafik fanns. Helt vettlöst! Arrangören hade
tidvis passning på flygradio bl.a. för rangering men mycket sporadiskt och
överskred upprepade gånger gränsen till vad som är tillåtet, d.v.s. ägnade sig
delvis åt flygledning, tyvärr utan större kontroll på läget. Detta ökade
riskerna avsevärt då många piloter lätt invaggas i tryggheten av ett
”kontrollerat luftrum”.
Besökande flygplans
misstag: Jag bevittnade åtminstone tre
fall där flygplan som jag efter landning kunde konstatera var utrustade med
radio kom in helt radiotyst! En av piloterna ursäktade sig inför mig med att
han tappat bort frekvensen… Tänk er själva, mycket trafik, utan flygledning
(eller med jönsiga försök till sådan) och så kommer några stollar in i
trafikvarvet på lågan helt oannonserade!
Många av de piloter som faktiskt hade upptäckt att de har en
radio ombord och hade lyckats skruva in rätt frekvens misslyckades ändå med att
på ett klart och tydligt sätt annonsera 1) anropssignal 2) position 3) höjd 4)
avsikt och flera ropade upprepade gånger på ”Stegeborg radio” och avvaktade ett
svar som såklart aldrig kom eftersom fältet kan antas sakna flygtrafikledning. En
pilot hade dessutom nog aldrig klarat en audiogramundersökning och nej, det var
inget fel på hans radio.
Vid ett tillfälle var det så otydligt att ett flygplan och
en helikopter kom på kontrakurs med varandra utan att någon av dem kunde anses
ha haft en aning om vart den andra befann sig med mindre än att de råkat på syn
på varann. Själv hukade jag mig och bad en bön att de faktiskt såg varann och
förbannade mig själv att jag inte hade en transciever, men det gick bra… Helikopterpiloten
fick sedan den mycket berättigade frågan över radio ”vad sysslar du med
egentligen??” Fältet har sedan en tid
också nya banindikatorer, 07/25 istället för 08/26, det var till stor
förvirring då många uppenbarligen inte hade aktuellt underlag med sig ombord.
Jag måste säga att jag är chockad över hur dåligt det var
ställt med mångas kunskaper i kommunikation i allmänhet och radiokommunikation
i synnerhet. För att inte tala om färdplanering och grundläggande
överlevnadsinstinkt. Av de med kortare utbildning, segelflygare och UL-piloter
har jag (tyvärr) lärt mig att inte förvänta mig så mycket genom åren men att
även de med PPL-utbildning i vissa fall saknar sådana grundläggande färdigheter
var en omskakande och besvikelsefylld erfarenhet. Om trafikledning saknas, var
förberedd, avisera hellre en gång för mycket på radio vart du är och är på väg,
koordinera dig med annan trafik och se till att alla har samma bild av läget
och vad som förväntas hända.
Självklart så kom också många andra besökande som hade alla
de nödvändiga färdigheterna, bland annat de från Sveriges största
flygklubb ;)
Jag rekommenderar alla och envar att dra lärdom av det jag
meddelat här, men också att spendera 10 minuter med H50P-kompendiet ”FlygningVid Okontrollerad Flygplats” som tar upp alla de här
sakerna och många till!
/Bengt Bergholm
Kass var det ,men grunden är brist på hjälpande och kunniga händer vad gäller logistiken.Nu var det en "stackare" som agerade flygledare,taxi och uppställare för ankommande och avgående flygplan.Dessutom var han dåligt uppdaterad angående banriktning osv,vilket medförde förvirring på frekvensen (själv följde jag ,rätt eller fel hans anvisningar mest på grund av att det ökar förvirring om man börjar argumentera över radion).
SvaraRaderajag tror också och det är ingen ursäkt men de hade helt klart inte räknat med så många besökare via luften och marken,något som vi måste beakta till den 24:e augusti.
Helt riktigt Per. Det finns en hel del bra erfarenheter att dra och försöka att undvika när vi själva arrangerar Fly-In.
SvaraRaderaTransportstyrelsen har ett generellt regelverk för flygdagar, men en Fly-In hamnar lite grand utanför detta regelverk.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Certifikat-och-utbildning/Flyguppvisning/
Jag var där också och slogs av att publiken var ända framme vid rullbanan ofta och att det inte fanns några avspärrningar.
SvaraRadera/Andreas Nilsson, BUFK