Här kommer en berättelse från en mini-flygsemester i somras.
Några garantier för att det är 100 % korrekt återgivet finns inte.
Ända sedan jag tog mitt PPL har jag
velat flyga till Hedlanda. Fjällen har alltid lockat och när några entusiaster
annonserade med Classic Aircraft Meeting var måttet rågat. Jag måste dit! Förra
sommaren gjorde jag ett halvhjärtat försök. Tänkte ta MVFK’s Safir för att
komma dit ståndsmässigt, även om jag är lite nervös för axiallager och annat i
den motorn. Motorstopp är ju det sista man vill ha när man flyger över skog och
fjäll. Men sommaren regnade bort så det blev inget.
I våras bokade jag istället upp MVFK’s Bulldog, SE-MEK, som jag
flugit in mig på under hösten och som känns lite pålitligare men ändå skulle
kunna kallas klassisk. Meetinget skulle pågå en vecka, från onsdag 24 juli –
onsdag 31 juli, men jag tänkte nöja mig med torsdag – lördag. Inledningen av
sommaren visade att det visst kan vara fint väder även i Sverige och Stefan
Olsson, en hängflygkompis från Borås, ville gärna följa med. Det kändes bra
eftersom det både är roligare och billigare samt att det är gott att ha en
flygare vid sin sida som kan minska arbetsbelastningen om det krisar.
Planeringen visade att Bulldogens tankar skulle möjliggöra
direktflygning Linköping – Hedlanda och fortfarande ha 45 minuters reserv, men
det var på marginalen. Vi planerade därför med en mellanlandning i Siljansnäs
för tankning. Efter Siljansnäs tänkte vi fortsätta på samma kurs förbi Orsa
Tallhed innan passage in i fjällområdet. Vid Övra Kölsjön skulle kursen ändras
från 354º till 330º direkt mot Hedlanda. Detta medförde att vi hade flera sjöar
att landa i och Svegs flygplats om något skulle gå på tok. Flygtiden skulle bli
ca 2,5 h om man inte tog hänsyn till vind. Sen var de det här med fjällflygning
och nödutrustning. Jag kollade i KSAB Svenska flygfält. Flygplanet ska ha fluorescerande
färgmarkeringar på vingar och kropp, vilket SE-MEK har. Nödutrustning hade jag
i stort sett vad som behövdes, utom nödraketer! Känns ju lite overkill med
nödraketer mitt i sommaren när det är varmt och nästan är ljust dygnet runt,
men ok då. Jag fick låna LFK’s nödpacke vilket var bra. Flygning inom
fjällområde kräver dessutom uppföljning, så det fick bli ATS färdplan. Jag
valde att göra en för Linköping – Siljansnäs och en för Siljansnäs – Hedlanda.
Som så ofta i Sverige, när det väl börja närma sig avfärd
ändrade sig vädret till den lite ostadigare varianten. Meteorologerna började
prata om talrikare eftermiddagsskurar och värmeåskväder.
Tidigt torsdag morgon såg vädret fortfarande flygbart ut,
lite större risk för åska norrut men kom vi bara iväg i tid så borde det gå
bra. Jag hämtade Bullen ute på Saab och mötte sedan Stefan på klubben där vi
lastade kärran med tält, sovsäckar, liggunderlag, myggmedel m.m, förberedda på
några dagar i det fria.
Kl. 11:15 lyfter vi från Saab och sätter kurs norrut.
Eftersom det är semester är tornet stängt, så när vi passerar ut ur
kontrollzonen ropar jag upp Östgöta och aktiverar färdplanen mot Siljansnäs
samt ber att få stiga till 4000
ft . Det är disigt, 8 km sikt kan ibland upplevas riktigt dåligt, så
jag är glad åt att jag fuskat lite och tagit med min handhållna GPS, en gammal
hederlig Garmin GPSMap76S. Bullen har ju inget sådant hjälpmedel. Annars är det
SKC och totalt dött i luften, inte en rörelse, nästan lite otäckt. Sikten
förbättras ju längre norrut vi kommer och när vi närmar oss Dalarna börja de
första cumulusarna poppa upp. Siljansnäs når vi utan problem, men vi kan se att
norrut har CB:na börjat växa till sig.
Vi landar 12:43 på den 800 m långa banan. En bit
innan bankant finns där en liten trädridå som man måste passera över och när
jag efter den drar av gasen bromsas Bullen upp kraftigt tack vare de effektiva
klaffarna. Sjunker igenom något, men sättningen blir inte alltför hård. Vi får
hjälp med tankning och jag ringer fjällvädermeteorologen för att kolla hur det
ser ut med vädret på sträckan till Hedlanda. Tyvärr får jag inte mycket mer
info än vad jag redan kan se på radarbilden, där det runt Hede har börjat
bildas spridda skurar. Är lite skeptisk så jag ringer även kontaktpersonen på
Hedlanda för att kolla hur det ser ut där. Han berättar att det finns en del
skurar över fjället men att flygplatsen klarat sig än så länge och att
molnbasen fortfarande är hög. Så vi beslutar oss att prova. Österut ser vädret
fint ut och vi kan ju alltid vända samt att vi har Sveg som reserv. Nu känns
det bra att vara två! Vi startar 13:51, stiger till 5000 ft och aktiverar
färdplanen mot Hedlanda. Jag hade tagit med mig min GoPro kamera för att filma
landningen i Hedlanda men i brådskan att komma iväg innan skurarna tilltar för
mycket fick jag inte fast den som tänkt i cockpit, så någon filmning blir det
inte.
Snart ser vi Orsa Tallhed och det är fortfarande inga
problem med regn, passerar in i fjällområdet och når Övra Kölsjön där vi lägger
om kursen mot Hedlanda. Det ser rätt mörkt ut mot Hedlanda och ett litet CB verkar
ha parkerat ungefär där Hedlanda bör ligga. Men vi fortsätter, passerar en
mindre skur och får lite stänk på oss. Kollar bakåt emellanåt, men där är det
riktigt finväder. Från Sveg följer vi sjösystemet mot Hedlanda, vilket gör det
hela lättnavigerat och snart skymtar vi flygfältet bakom en mindre fjälltopp.
Det syns nu tydligt att CB:et sträcker sig ut över flygplatsen och att det
regnar alldeles i närheten. Men vi når flygplatsen utan att bli duschade och
landar ner kl. 14:51 på en regnvåt bana, och jag kan dra en lättnadens suck.
Landning i regn. (foto: Visionimages.se)
När vi taxat fram till uppställningsplatsen framför
serveringen på Hede International Airport möter Ragnar ”Ragge” Dillner oss och
frågar var vi tänkt bo.
–
Jaa, vi hade ju tänkt tälta…
–
Det är ledigt på ”Hotellet”, säger Ragge och pekar på
en liten bod.
–
Ok, vad kostar det?
–
100 kr natten
”Hotellet” visar sig vara en inredd
”vedbod” med 2 separata rum med en säng i varje. Rent och väldigt komfortabelt
så vem kan motstå nåt sånt, speciellt när det är skurväder. Vi anlände alltså precis lagom. För de som kom senare fick
vackert slå upp sina tält eller åka in till Vemdalen eller Hede och fixa annat
boende.
"Hotellet"
Vi har knappt hunnit installera oss när vi hör det
omisskännliga ljudet av en 2-motorig kolvmotorkärra som närmar sig. Vi går ut
till banan och får syn på en flygplanssilhuett som jag inte känner igen när det
svänger upp på final. När kärran taxar in till plattan framför oss får vi syn
på registreringen XB-ANQ.
–
Var i all världen kommer den ifrån!?
Skymning över fältet
Efter att motorerna kuperats kliver en äldre herre ensam ut ur planet. Det visar sig vara en Aerostar 601P årsmodell 1978 och XB står för Mexico! Piloten och enda ägaren, Thomas Hesselman har bott i Mexico i 50 år och använt kärran för sina affärsresor. Med en inmonterad extratank har det möjliggjort flera transatlantiska flygningar både via Azorerna och Island samt nonstopp flygning från Mexico till Canada. Thomas är nu i Sverige bl.a. för att försöka sälja kärran, eller sin ”mistress and companion” som han uttrycker det. Han tillägger sedan med ett leende.
–
Det finns två sorters piloter, de som landat med
ställen inne och de som kommer att göra det. Och jag vill inte tillhöra någon
av de kategorierna!
När vi efter middag sitter och
njuter av varsin Hedlanda pilot beer på uteserveringen undrar jag om det inte
är rätt spännande att korsa Atlanten ensam i en kolvmotorkärra, får jag till
svar.
–
Nä, det är inte så märkvärdigt. Jag har flugit över med
enmotoriga flygplan också. Och utan motorer…
–
Utan motorer, vadå utan motorer, segelflyg!?
Thomas berättar då att han vid ett
tillfälle fick motorstopp på båda motorerna över Atlanten på 26 000 ft på väg mot
Reykjavik. Han lyckades glidflyga till en flygplats på Island med 6 000 ft tillgodo och
landa där ”dead stick”! Något med bränsletillförseln hade fallerat.
Rätt val av dryck på Hedlanda
Lite senare landar en MFI-9:a. Inget märkvärdigt med det,
men kanske är det någon ”gammal” LFK:are som känner till registreringen SE-XIS?
Även andra flygplan stannar till, bl.a. två Lancair, en
norsk- och en svenskregistrerad. Det blir en riktigt fin kväll på Hedlanda,
skurarna har dragit bort och det är alldeles tyst och stilla. Skönt att ha en
riktig säng och slippa tältet…
Under frukosten nästa morgon kommer vår nyfunna vän med ett
överraskande förslag.
-
Grabbar, ska vi inte ta en tur över fjället? Vi kan ta
min kärra.
Stefan, är snabbt med på noterna
och jag hänger förstås på. Även om jag har lite i bakhuvet att då måste jag ju
bjuda igen… En tredje gubbe hänger också med och vi får slåss om framsätet. Det
blir inte jag som vinner, eller rättare sagt, jag ger walkover med en gång och
sätter mig längst bak. Vilket jag ångrar så här i efterhand, det hade varit
riktigt kul att få spaka en ”tvåsaftare”. Men det blir ändå en trevlig tur på
låg höjd över fjällvärlden och snabbt går det, åtminstone när man är van vid
100 kts!
När vi landat frågar jag Thomas om han vill spaka lite
Bulldog. Och det vill han gärna!
-
Skit också! Tänker jag tyst för mig själv.
Jag har en tendens att klanta till det när jag känner mig
granskad, och denna gång blir inget undantag…
Innan start bestämmer jag att vi följer dalgången söderut en
bit och sen flyger tillbaka igen eftersom jag inte känner mig så hemma i
området, vilket Thomas tycker låter utmärkt. När vi startar bana 24 slutar
interkommen att fungera och jag strular lite med den under stigning. När vi
planat ut på 3000 ft
pekar Thomas på hastighetsmätaren.
-
100 kts?
-
Ja, hmm lite fortare brukar det ju gå… Visst katten,
klaffen!
In med den så går det lite bättre. Meddelar sedan i etern.
-
Hedlanda radio, SE-MEK har startat och följer dalgången
söderut på 3000 ft .
Efter en stund påpekar min passagerare.
-
Vi flyger norrut…
-
Vad… ja just det, nu ja. Vi vänder!
Bra start, jag känner riktigt hur självförtroendet flödar.
Överlåter sedan kontrollerna till min kollega så att han får känna på kärran.
Men han blir ganska snabbt nöjd och jag får ta över igen. Efter en stund går vi
tillbaka mot fältet för att landa och min annars snacksamma passagerare blir
ovanligt tyst en stund. Sedan kommer det.
-
Vill du be dem skicka en hjärtläkare till flygplatsen?
-
Vad! Menar du allvar!?
Tystnad…
-
Nä, ja skojar bara!
Det var som katten, en riktig skämtare alltså. Men det var
faktiskt ganska kul, jag förstår piken. På final så tillägger han.
-
Glöm inte landningsställen!
-
Nä du, på den här kärran är de alltid ute. Det vet jag!
Nästa dag, lördag, ska det bli
flyguppvisning så det börjar droppa in fler och fler besökande plan under
eftermiddagen och kvällen. Både vanliga och lite ovanligare typer, bl.a.
Klemm 35, Super Falco F8L från Schweiz, Long-EZ, Sokol M1d från 1949, RV3,
Bellanca Decathlon, Saab Safir m.fl. Vi får också sällskap från LFK då Peter
Curwen dyker upp med SE-MEV. Och kvällen blir precis lika fin och stilla som
föregående, fast med lite fler mygg.
Flygning i fjällvärlden
Efter att ha kollat vädret lördag morgon, som ser ut att bli
lite sämre under eftermiddagen på sträckan söderut, beslutar jag och Stefan oss
för att styra kosan hemåt redan på förmiddagen. Tyvärr missar vi då flyguppvisningen
men vi har ändå haft två riktigt fina dagar på Hedlanda med en hel del flygplan
och i gott sällskap av likasinnade.
Den här gången får jag fast GoPro kameran på lampan i taket
som tänkt, vilket blir alldeles utmärkt. Starten filmas, men för att slippa
klippa bort en massa onödig film stänger vi kameran efter en stund och Stefan
får i uppgift att påminna mig att slå igång den inför landning. Vi tar samma
rutt hem med mellanlandning och tankning i Siljansnäs.
Siljansnäs ligger
oerhört vackert vid Siljan i ett annars ganska kuperat landskap. Den här gången
smyger jag ned kärran på banan, så gott som en tiopoängare och när vi rullar ut
farten säger Stefan.
-
Vi glömde slå på kameran!
Det är inte första gången mina
passagerare misslyckas med att påminna mig att slå igång kameran, vilket
medfört att jag har en massa film med starter men nästan inga landningar. Så
ett hett tips, det är nästan omöjligt att komma ihåg kameran, låt den gå om du
inte ska allt för långt eller fäst fjärrkontrollen på ratten/spaken eller något
där den syns.
Resten av flygningen hem gick utan intermezzon och snart
står vi på fast mark på Saabfältet igen.
/Thomas Hylander
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar