Min sommar har varit fylld med massor av upplevelser
av olika slag. Den jag tänkte berätta om nu handlar om min och mina vänners
flygresa ner till Berlin i början på juli.
Idéen till detta kan man nog säga föddes efter en annan
flygresa vi gjorde sommaren 2011. Planen då var att ta oss ner till Göteborg
för att se Göteborg Aeroshow. Vädret medgav dock inte detta så istället fick
det bli en weekend på Öland där en av oss har sommarställe. Efter en mycket
lyckad resa så började givetvis diskussionerna om vart nästa resa skulle gå
(som vi då tänkte genomföra sommaren efter). Vi var alla överens om att vi
ville längre bort än Öland och gärna till ett annat land. Som många säkert
känner igen så är det dock väldigt lätt att snacka men betydligt svårare att
verkligen genomföra det man snackar om. Det blev helt enkelt ingen resa, eller
ens tal om någon resa sommaren 2012.
Några månader in på 2013 så började vi dock löst
prata om att kanske genomföra vår tidigare plan kommande sommar. Efter mycket
trixande och noggranna jämförelser av våra kalendrar togs beslutet att den
första juli avgå från Linköping med destination Berlin. Att vi valde just
Berlin av alla ställen man kan flyga till berodde främst på att två av oss har
en speciell ”connection” med staden.
Planering |
När vi nu äntligen hade bestämt oss började det
roliga, planeringen! Kartor beställdes och rutter började skissas. Jag har
tidigare aldrig flugit utanför Sverige så det blev även en hel del läsande på
olika flygforum, AIP, hemsidor, gamla teoriböcker och så vidare för att försöka
förstå hur flygning utanför Sverige fungerar.
Resultatet blev hur som helst ett första leg ner
till Kristianstad (ESMK) med rutten ESSL
- ABAMA - MOKNI - DETIK - ETPIG - ESMK. Samt leg nummer två ner till
Strausberg (EDAY): ESMK - ALM - SALLO -
TRT - FLD - RAKIT - TERDA - EDAY.
På hemvägen blev planerades det istället med två stopp, först i Peenemünde (EDCP) och sedan i Ronneby (ESDF) för att sedan flyga till Linköping. Rutterna, EDAY – RAKIT – PADKU – EDCP samt EDCP – BAKLI - ELVIX - 5555N01419E – ESDF och till sist ESDF - TEMLI - 5723N01548E - 5739N01550E – ABAMA – ESSL.
På hemvägen blev planerades det istället med två stopp, först i Peenemünde (EDCP) och sedan i Ronneby (ESDF) för att sedan flyga till Linköping. Rutterna, EDAY – RAKIT – PADKU – EDCP samt EDCP – BAKLI - ELVIX - 5555N01419E – ESDF och till sist ESDF - TEMLI - 5723N01548E - 5739N01550E – ABAMA – ESSL.
På söndagen, dagen innan vi skulle flyga iväg
gjordes de sista förberedelserna. Först ett samtal till meteorologen på Arlanda
som konstaterade att det nog skulle gå att ta sig ner till Berlin på måndagen
och hem på onsdagen, dock skulle vi se upp för eventuell åska utöver vattnet på
hemvägen. Färdplanerna skickades även in via internet och här uppkom vårt
första problem. Att skicka in färdplanen ESSL – ESMK gick fint men när jag
skulle göra samma sak på ESMK – EDAY så sa systemet att jag inte var behörig
att skicka färdplaner utanför Norden. Jag fick då nått minne av att jag
faktiskt läst detta under min research tidigare men glömt bort att fixa det.
Hursomhelst så efter ett samtal till någon skiftledare borta på FPC så var
problemet löst och ”VFR_ACK”-sms började ramla in på mobilen.
Lite senare ringde mobilen och grabbarna (som kommer
från Stockholm) meddelar att de står utanför. Eftersom vi skulle sticka tidigt
på måndagen så fick det bli en natt i min lägenhet.
Efter en välbehövlig natts sömn ringer klockan
tidigt och vi far upp och gör oss iordning för avfärd mot flygplatsen. En sista
check av vädret, utskrivning av driftfärdplaner samt grundligt kolla igenom
flygväskan så inget viktigt är glömt och vi är redo för avfärd.
Vi ankommer till ESSL cirka en timme innan vår EOBT
som var satt till 0900 lokal tid. Alla vanliga förberedelser genomförs,
lastning och kontroll av dokument dock något grundligare än vanligt. En
sista-sista kontroll av väder och NOTAM och vi är redo att inta flygplanet.
Klockan är nu några minuter över nio och jag släpper
parkeringsbromsen vid tankningen och börjar rulla mot motoruppkörningen. Inga
konstigheter här och ett par minuter senare står vi uppställda bana 29. Efter ”klart starta” från tornet drar jag på
fullgas. En något surrealistisk känsla tror jag vi allihopa fick i detta
ögonblicket, ungefär ”this is really happening”. Dock ingen möjlighet att fundera på annat här inte, fokus på det som ska göras. Upp i luften och en högersväng
stigandes till 1500 fot och vi är snart på kurs mot Hovetorp. Tornet skickar
oss vidare till Östgöta så fort vi nått 1500 och vi ropar upp och begär
klarering. Vi får klart upp till 4500 fot men upptäcker snabbt att vi nog får
hålla oss på runt 2500 för att gå under moln. Väl uppe på cruise så låter jag
min co-pilot till lika autopilot John ta över spakarna och han för oss enligt
färdplanen mot Kristianstad.
Linköping City |
Vi lämnar snart Östgötas luft och blir skickade till
Sweden som inte har någon trafik att rapportera. Ett tag senare skiftar vi till
Växjö och får klart genom TMA:t på 3000 fot minus. Ungefär halvvägs genom Växjö
TMA så ropar flygledaren upp oss och säger att de ringer från Kristianstad och
säger att deras 100LL är slut om det nu var så att vi hade tänkt tanka hos dem.
Mycket riktigt så var ju de precis det som var planen. Lite tagna på sängen
sådär ber vi att få återkomma medan vi diskuterar hur vi ska lösa dehär. Första
tanken var såklart att ”varför i h*****e skriver de inte ut det i NOTAM för, är
väl precis det man ska ha NOTAM till” (och att vi skulle ha glömt kolla NOTAM
fanns inte på världskartan denhär dagen). Dock ingen tid att tänka på det utan
vi drog upp kartan och konstaterade att Malmö (ESMS) nog skulle vara bra att
diverta till. Vi förklarar för flygledaren i Växjö vad vi tänkt göra och frågar
även lite snällt om hon skulle kunna ringa och höra så Malmö verkligen har
100LL på lager. Några minuter senare återkommer hon och säger till vår lättnad
att det finns 100LL på Malmö och att de nu vet att vi är påväg. Perfekt tänker
vi och tackar så mycket för hjälpen.
Vi har nu precis lämnat Växjö TMA så vi ropar upp
Kristianstad och meddelar att vi tänker följa vår färdplan mot dem men gå väster om fältet för att sedan vika av och gå rakt mot Malmö. När formalian är
avklarad förklarar de att de är ledsna för att bränslet var slut och att de
hade lagt upp ett NOTAM men att detta gjordes ungefär samtidigt som vi startade
från Linköping. Jaha det förklarar saken tänkte vi men tackade så hemskt mycket
för att de insåg vad som höll på att hända och ringde till Växjö som kontaktade
oss.
Final bana 17 ESMS |
Vi blir så snart vi har vikt av mot Malmö i höjd med
ESMK skickade till ”Malmö Control” som något förvirrande dock kallas ”Sweden
Control”. För några som har sysslat en del med virtuell flygledning så var
detta dock ingen direkt chock som tur är. Vi får från Malmö aka Sweden klart
direkt mot final bana 17 och blir ganska tidigt skickade till tornet. Efter
landning står det en ”follow-me-bil” vid bankanten som vi följer till
parkeringen. Vid parkeringen ser vi att det står en marshaller som börjar vifta
med sina pinnar. Jaha, det var ju ett tag sen man läste vad alla dessa tecken
betyder tänkte jag. Det hela var dock ganska ”self-explanatory” och vi står
snart parkerade där vi ska.
Marshalling |
Vi ville snabbt komma iväg då det enligt prognoserna
skulle blir sämre nere i Berlin efter klockan 15 lokal tid så efter inskickande
en ny färdplan till Strausberg och en snabblunch i briefingrummet på Sturup så
ringer vi security som kör ut oss till planet. I luften strax efter 13 lokal
tid passerar vi punkten Slimminge och
vi svänger höger bort mot VORen Alma. Malmö
aka Sweden ger oss vår önskade höjd 2500 fot som vi insåg skulle bli max pga molnen.
Vi passerar snabbt kusten påväg mot punkten SALLO som är gränsen mellan Sweden
FIR och Bremen FIR. Strax innan skickar Sweden oss till Bremen Information.
Innan vi ropar upp återkommer lite av känslan vi fick vid starten på ESSL fast
mera ”nu händer det, nu lämnar vi svensk luft”. Från Bremen får vi en ny
transponderkod och sedan händer i princip ingenting mer än nån liten
trafikinformation innan vi börjar närma oss Berlin.
Final bana 23 EDAY |
På våra Jeppesen VFR-inflygningskort så står det att
man ska kontakta Strausberg Information senast fem minuter innan beräknad
ankomst så vi meddelar Bremen att vi skiftar till Strausberg. Från Strausberg
får vi vind, QNH och bana 23 så vi meddelar att vi går in direkt mot final bana
23. Efter landing och tankning parkerar vi och tar vårt pick och pack och går
in i ”terminalen”. Killen som tog emot oss och hjälpte oss tanka säger att
nästa pendeltåg mot city går om 20 minuter och han erbjuder oss skjuts till
stationen i deras ”shuttle-bus”.
Parkerade EDAY innan avfärd mot EDCP |
Efter två fantastiska dagar i Berlin befinner vi oss
återigen på Strausberg förberedandes vår flight till Peenemünde. Vädret är
väldigt bra på förmiddagen, dock kommer en varmfront in från väster under
dagen. Vi betalar alla avgifter till flygplatsen, tackar så hemskt mycket för
den förträffliga servicen och går sedan ut till flygplanet.
Vi är snart i luften och ropar upp Bremen som
aktiverar vår färdplan mot EDCP. Molnbasen är högre nu än på vägen hit så vi
stiger upp till 4500 fot som är vår maxhöjd då vi saknar mode-S transponder. En
stark medvind ger oss en groundspeed på runt 125 knop så vi är snabbt framme vid
den tyska kusten och EDCP.
Picnic vid museet |
Vid Peenemünde hade tyskarna under andra
världskriget en forskningsanläggning och tillika kraftverk där de utvecklade
raketerna V1 och V2. Denna anlägging var vid den tiden världsledande inom
raketforskning och efter andra världskriget tog alla allierade länder emot de
tyska forskarna med öppna armar. Man kan med stor säkerhet säga att utan dessa
tyska ingenjörer hade USA aldrig kommit till månen i slutet på 60-talet. Hur
som helst så är anläggningen i dagsläget ett museum som vi flygintresserade
givetvis ville besöka. Från flygplatsen till museét var det lite mer än en
kilometer så vi hyrde cyklar.
Sovjetisk ubåt |
Efter en trevlig picknick på gräsmattan utanför så
vandrade vi runt och kollade igenom det förvånansvärt stora museet. Vi hade
även fått span på att det låg en gammal ubåt vid vattnet rätt nära museet så
efter vår tur där så gick vi ditåt för att upptäcka att det var en gammal
sovjetisk ubåt som man fick gå in i. Sagt och gjort så gick vi ombord och
tragglade oss igenom hela ubåten. För er som inte varit inne i en ubåt så kan
jag meddela att det är fruktansvärt trångt och för mig helt ofattbart hur man
kan jobba där under de förhållanden som råder.
Efter ubåten tog vi våra cyklar och cyklade ett var
runt området eller vad man ska kalla det innan vi kom tillbaks till
flygplatsen. Väl där betalade vi alla avgifter samt tankade och såg till att
var iordning. Vi hade sedan ungefär 1,5h att döda innan vi kunde starta mot Ronneby
då vi annars skulle komma fram när de hade stängt.
Efter lite trevligt häng på gräset vid flygplatsen
gick vi mot planet och gjorde oss redo. Lite senare var vi i luften och lämnade
Peenemünde för Bremen som aktiverade vår färdplan. Vi steg till 4500 fot och
satte kurs mot BAKLI. Resan härifrån var ganska straight-forward så tar inte
upp den i detalj.
Efter landning i Linköping så kunde jag konstatera
att jag vidgat mina flygvyer nått enormt, fått massor av nya erfarenheter samt
ungefär 9h i loggboken men framförallt haft tre väldigt härliga dagar. Jag kan
verkligen rekommendera alla som funderar på det att flyga utomlands, det är som
sagt väldigt roligt och lärorikt samt i grunden inte direkt svårare än i
Sverige om man är förberedd.
Tack för mig!
Erik Bodin
Erik Bodin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar