lördag 8 juni 2013

Nationaldagsfirande på Stegeborg

I torsdags så ombaserade alla LFK:s flygplan till Stegeborg för att deltaga i MAF Fly-In. Vädret var strålande och det var massor av flygplan och besökare på plats. På marken blev det trångt och alla besökare visste inte riktigt hur man betedde sig kring flygplanen. Jag fick t.ex. säga åt folk att inte röka i närheten av mitt flygplan. Jag såg t.o.m. en liten grabb hänga sig i bägge armarna på pitotröret till Yak-52:an till ägarens stora fasa.

Varför kombinationen MAF och Stegeborg?

MAF - Mission Aviation Fellowship är en kristen organisation som genom flygtransporter stöttar biståndsinsatser i katastrofområden runt omkring i världen.

Stegeborg är ett fält som bedrivs i privat regi. I närheten finns Hamnkrogen som har mycket bra mat och trevligt läge vid vattnet. Jag rekommenderar ett besök under sommaren. På onsdagar brukar man ha en smaskig grillbuffé.

"Congo Queen" lågpassage innan landning

I luften fick vi se uppvisning av Yak-52 och SK 61 Bulldog. Dessutom så kom Åke Jansson från Vallentuna Aviatörsförening med sin DC-3 "Congo Queen" och bjöd på ett par fina lågpassager över fältet.

Att angöra fältet var en intressant upplevelse. När jag kom in så hade jag tre flygplan före mig på finalen och två bakom. Det gällde att se och synas! Bra träning i att uppträda på okontrollerade flygfält. Tyvärr så hade inte alla besökare riktig disciplin. Jag anser att man ska komma in över plats och sedan gå in i ett vänstervarv om inget annat så säger. Nu anslöt flygplan direkt på medvinden lite hur som helst.

Det jag saknade var att våra flygplan inte har någon som helst markering om att de kommer från Linköping och LFK. Jag kommer att ta upp denna fråga i ett senare inlägg!

På Facebook vimlar det av bilder från Stegeborg. Här är en del som Bengt Bergholm lagt upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar